Forside > Musik > Dagens sang: Teenage Fanclub – Baby Lee

Dagens sang: Teenage Fanclub – Baby Lee

Indrømmet, fantasien når ikke uanede højder med denne klamamse, thi jeg nævnte for blot syv indlæg siden Teenage Fanclub, og udråbte dem ved den lejlighed til verdens bedste popband. Eller var det verdens bedste band i det hele taget? Det er ligegyldigt, begge dele passer, og da den slags ikke kan nævnes ofte nok, så gør jeg det altså igen nu.

De er endelig tilbage, efter en fem år lang albumpause, og jeg er sgu lidt småspændt, for dette band betyder så pokkers meget for mig. Jeg har aldrig formået at forklare hvorfor – hverken over for mig selv eller andre – men der er bare noget helt umiskendeligt trygt og rart over de bundsympatiske og efterhånden midaldrende skotter, der nu i tyve år har skrevet den ene vokalharmonifyldte popperle efter den anden. Det kan ganske enkelt aldrig gå helt galt, når Teenage Fanclub folder sig ud, og det uanset om de spiller en højelektrisk støjrock a la Dinosaur Jr, som de gjorde på deres tidligste plader, eller går i en mere janglepoppet og The Byrds’k retning som på for eksempel ‘Songs From Northern Britain’ fra 1997. Eller kombinerer de to sider af repertoiret, som de vel ret beset har gjort gennem hele karrieren.

‘Shadows’ hedder det nye udspil, der har releasedato 31. maj, og den første single er allerede sluppet løs på vinyl, iTunes og naturligvis YouTube. ‘Baby Lee’ lover rigtigt, rigtigt godt, og det er jo nemt at sige, når jeg forlængst har smidt de kritiske briller (ifald jeg nogensinde har båret et sådant par), men den lyder altså fuldstændig som en længe ventet ny Teenage Fanclub-single skal lyde: øjeblikkeligt catchy, smittende og smægtende og totalt uimodståelig. Den har en kolossalt høj nynnefaktor, og jeg tænker lidt, nok mest for mig selv, at hvis radiostationerne rent faktisk gider spille den, så vil den kunne ramme en del flere end de få, faste og trofaste tilhængere. Sådan tænker jeg stort set hver gang jeg hører en af bandets sange, men alligevel ender jeg altid med at tænke noget i stil med “verdens befolkning er snotdum, når den ikke kan høre genialiteterne”. Og det må den så være, mens jeg går og nynner de rammende linier I’m enchanted/I’ve fallen under your spell/how can I resist/when you cast them so well for mig selv hele sommeren.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

