Forside > Musik > Dagens sang: Nada Surf – Are You Lightning?

Dagens sang: Nada Surf – Are You Lightning?

Jeg havde ærligt talt ikke forventet at falde fuldstændig på røven over Nada Surf, men de barske realiteter er, at det er lige hvad der er sket. Jeg husker dem ganske godt fra debuten ‘High/Low’ i 1996, hvorfra de jo storhittede med singlen ‘Popular’, den der ironiske college-schlager (med tilhørende cheerleader-video) med opskriften på hvordan man som teenager sikrede sig popularitet. Det var et godt hit, syntes jeg – det synes jeg sådan set stadig – og passede ret fint ind i den der tids alternative-hits (tænk: Weezers ‘Undone – the Sweater Song’ og Marcy Playgrounds ‘Sex and Candy’), som vi gik og nynnede med på dengang i midten af halvfemserne. Et par år senere kom albumopfølgeren, med blandt andet nummeret ’80 Windows’, som jeg elskede fra første gang jeg hørte det.  Jeg fik ikke lyttet mere til Nada Surf, som jeg indtil for få måneder siden havde afskrevet som et band, der ikke havde så meget mere at tilbyde mig.

Som du jo kan nok kan fornemme, så var det en stor fejl fra min side. Først på året – og altså 12 år efter jeg sidst havde tænkt på bandet – lånte jeg, på opfordring, 2003-albummet ‘Let Go’ på biblioteket, og snuppede 2008-skiven ‘Lucky’ med også. Bang! Jeg var hooked fra første tone. Det er egentlig lidt besynderligt, for Nada Surf placerer sig lige nøjagtig i samme boldgade som Snow Patrol og Death Cab for Cutie og den slags habile, småtriste og radiovenlige bands, som jeg ikke har noget specielt imod, men som bare er så uinteressante. Hvorfor netop Nada Surf rammer plet er det dermed også vanskeligt at forklare, men sanger og sangskriver Matthew Caws har åbenbart en evne til at ramme den helt rette blå tone i de smukke ballader, og har et glimrende band til at bakke sig op på de mere straightforward powerpopsange, som i grove træk er de to sider Nada Surf mestrer.

Dagens sang, ‘Are You Lightning?’, er en af de blå ballader, og den sang jeg har sværest ved at få ud af hovedet for tiden. Den slæber sig behersket afsted den første halvdel, godt og vel, men cirka 3.20 inde i nummeret skifter det spor, og kulminerer med en dårende dejlig outro, der muligvis er det mest banale og sentimentale, romantiske pladder siden det næstmest banale og sentimentale, romantiske pladder, men åh!, hvor det dog fungerer. Just look at the size of you, forkynder Matthew Caws, og jeg dåner som en forfjamsket teenagetøs.

Albummet hedder ‘Lucky’, og jeg kan slet ikke anbefale det nok.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

