Forside > Musik > Saint Etienne – La poupée qui fait non (No, No, No)

Saint Etienne – La poupée qui fait non (No, No, No)

Jeg har haft en temmelig lang flirt med denne sang. Første gang jeg hørte den var i radioen tilbage i – vil jeg tro – 1995 (det kan også have været i 1994). Saint Etienne gæstede i hvert fald Roskilde Festival det år, og var i den anledning et smut forbi P3 i Kostalden, som det så vidt jeg husker blev kaldt. En lille hyggestund, hvor bands og kunstnere af varierende art kiggede indenfor, fik en kort og uformel sludder med radioværten og gav et akustisk nummer eller to. Netop Saint Etiennes akustiske version af ‘La poupée qui fait non’ – en sang oprindelig fremført af Michel Polnareff, “some geezer who wears dodgy clothes“, som sangerinde Sarah Cracknell så nydeligt formulerede det engang – kunne jeg slet ikke modstå, og heldigvis må der have været andre i samme båd, for jeg erindrer at den optagelse kørte et par gange på P3 den sommer. I hvert fald lykkedes det mig at få den optaget på kassettebånd på et tidspunkt, og den nød jeg så en del gange i årene efter.

Nu forholder det sig således at jeg selvfølgelig ikke aner hvilket bånd den sang ligger på, for selv om jeg med min bibliotekariske baggrund og gode hukommelse påstår at have styr på lidt af hvert, så kan selv jeg ikke huske nøjagtig hvad jeg optog på hvilket bånd for 15-17 år siden – og ja, det er ærligt talt lidt sløvt. Jeg ved dog at jeg stadig har det bånd og den sang, og jeg er desuden ret sikker på at også The Boo Radleys’ akustiske udgave af den fabelagtige ‘Lazarus’ fra samme kostaldsseance er at finde i umiddelbar nærhed. Det er dog irrelevant i denne sammenhæng.

Heldigvis kommer YouTube og iTunes mig i smuk forening til hjælp, for det viser sig at ‘La poupée…’ er en b-side til singlen ‘Hug My Soul’, og minsandten også dukker op på Deluxe-udgaven af deres 1994-album Tiger Bay. Det er ganske vist ikke helt den samme version som jeg hungrer efter (suk, jeg må hellere få lyttet de bånd igennem), men det smager dog af lidt.

Og hvis du nu tænker, at “det da var en hulens masse ord at bruge på utrolig lidt”, så har du ganske ret. Heldigvis er sangen værd at vente på.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

