Forside > Musik > More Songs About Baseball and Stuff

More Songs About Baseball and Stuff

Jeg ved tæt på intet om baseball. Jeg ved en smule mere om popmusik. Mest af alt ved jeg dog at ‘1976’ med The Baseball Project er et djævelsk godt og vanedannende nummer. Der er en sund dosis vemod og nostalgi iblandet den pragtfulde powerpop, som veteranerne Steve Wynn (The Dream Syndicate), Scott McCaughey (Young Fresh Fellows, The Minus 5), Peter Buck (R.E.M.) og Linda Pitmon (bare Linda Pitmon) står bag. ‘1976’ handler om pitcheren Mark ‘The Bird’ Fidrych, hvis Major League-karriere løb fra netop 1976 og bare fire år frem. Fidrych led en noget usexet skæbne, da han i 2009 blev dræbt af en skraldevogn, blot 54 år gammel. Til gengæld fik han altså dedikeret en dejlig popsang til sig.

Dette er bare en af 13 baseball-relaterede sange, der dukkede op på The Baseball Projects 2011-album Volume 2: High and Inside (som nogen måske kan gennemskue er der også en volume 1, den er fra 2008). Jeg har ikke lyttet vildt meget til albummet i sin helhed, måske fordi jeg mest bare har lyst til at genhøre oven- og nedenstående perle hver gang jeg starter det. Men første gang jeg lyttede følte jeg mig absolut smittet, så det kan sagtens fungere som en anbefaling. Ved man intet om baseball kan man forsøge at fange de referencer til alt muligt andet, der sikkert dukker op undervejs. Alene i ‘1976’ er der slet skjulte popmusikalske nik til Peter Frampton og The Beatles. Man kan selvfølgelig også klukke over den, synes jeg selv, meget kløgtige titel dette indlæg har fået. Mest af alt synes jeg dog man skal høre sangen.

  1. 07/12/2011 kl. 16:27

    Fantastisk sang. Takker mange gange

    • Morten
      07/12/2011 kl. 16:39

      Velbekomme. Jeg er som det fremgår selv ret hooked. Ved nærmere gennemlyt er der flere perler på albummet, for eksempel ‘Fair Weather Fans’ og ‘Ichiro Goes to the Moon’. Kan klart anbefales.

  2. 07/12/2011 kl. 16:47

    Kan jeg få lov at citere dine ord om ‘1976’ på Mod Strømmen én af dagene? Det bliver selvfølgelig med kildehenvisning osv
    .

    • Morten
      07/12/2011 kl. 16:58

      Hjertens gerne. Citér du bare løs.

  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

