Forside > Musik > 10 jeg ku’ li’ – juni 2014

10 jeg ku’ li’ – juni 2014

10jegkulijuni

  • Cat Power – Good Woman (2003)…jeg er stadig ikke helt afklaret med hvor begejstret jeg egentlig er for Cat Power. Spørgsmålet er om jeg nogensinde bliver det. Det skal dog ikke skygge for, at hun har lavet ting jeg så absolut kan holde ud at lytte til. ‘Good Woman’ fra You Are Free-albummet er en af de ting. Skrøbelig og nøgen er fremførelsen, hvor Eddie Vedder hvisker med på kor.
  • July Skies – Distant Showers Sweep Across Norfolk Schools (2008)…Antony Harding har vist aldrig lagt skjul på, at han holder meget af Vini Reillys rumklangsguitar og Slowdives atmosfæreladede Pygmalion-album. I så fald ville han også have en dårlig sag, for July Skies er det introverte bastardbarn af The Durutti Column og Pygmalion. Der er en fantastisk ro over July Skies, som jeg sætter stor pris på – således også på albummet The Weather Clock.
  • Tom Waits – San Diego Serenade (1974)…jeg har lært at holde mere af Waits med årene, uden dog rigtig at være fan. Hvis jeg nu skal vælge, foretrækker jeg nok hans tidligste konventionelle singer-songwriterplader, fra dengang hvor han stadig havde en stemme. Det havde han på The Heart of Saturday Night, og særligt på den blændende smukke ‘San Diego Serenade’, som jeg faktisk først lærte at kende her i foråret. Det takker jeg så foråret for.
  • Wovenhand – Good Shepherd (2014)…der var bulder, brag og vrede i koncertsalen, da David Eugene Edwards var på sit årlige besøg i Lille Vega i begyndelsen af juni. Med sig havde den maniske prædikant et hårdtslående orkester og ditto album, Refractory Obdurate, hvor fra den tordnende Good Shepherd er et oplagt højdepunkt.
  • First Aid Kit – Cedar Lane (2014)…de to svenske skovhippiesøstre Johanna og Klara Söderberg er tilbage med mere indiefolk-vellyd. Forgængeren havde den pragtfulde ‘Emmylou’, og helt så oplagt et hit indeholder opfølgeren Stay Gold nok ikke. ‘Cedar Lane’ med de hjerteskærende vokalharmonier er dog et yderst kvalificeret bud.
  • Justin Townes Earle – Nothing’s Gonna Change the Way You Feel About Me Now (2012)…han har ramt noget, den gode Justin. Uundgåeligt vil hans forpligtende navn(e) forfølge ham, men han har alligevel formået at kreere en rigtig vellykket solokarriere. Han er ganske enkelt en god, solid sangskriver. Også på dette let countrysoulede titelnummer fra hans seneste album.
  • Narcosatanicos – Nausea (2014)…det århusianske band har leveret lidt af en debut med den kaotiske og infernalsk larmende Narcosatanicos. Triple-guitar, bas, trommer og saxofon skaber en stemning af et afsporet godstog på vej mod det uundgåelige crash. En mildt sagt imponerende karrierestart for sekstetten. ‘Nausea’ er en passende titel på nummeret her.
  • New Order – The Him (1981)…det er først for nyligt gået op for mig, at New Order er mere end et single-band. De lavede faktisk nogen virkelig gode plader (især) i starten af karrieren. Movement er tydeligvis stadig i Joy Division-sporet, hvilket kun er godt, for det skaber plads til den hyper-intense ‘The Him’. Lyden af New Order når de er bedst.
  • Tiny Vipers – Eyes Like Ours (2009)…anderledes roligt går det for sig, når Jezy Fortino tager sin akustiske guitar med ud i Seattle-områdets skove, hvor hun tænder bål og synger sin hjemegns vemodige sange. En lille smule foruroligende er albummet Life on Earth til tider, på dets egen forknytte facon.
  • John Cale – Andalucia (1973)…jeg købte albummet Paris 1919 for en slik af en venlig loppemarkedsmand i Berlin for en uges tid siden. Heldigvis, for det er et dejligt bekendtskab. Cale kender jeg primært fra Velvet Underground, for hans solokarriere har jeg ikke gjort meget ud af. Det er muligvis en fejl, hvis det her er målestokken. Den underskønne ‘Andalucia’ runder månedens playliste af.

Spotify-listen er opdateret.

YouTube-listen er såmænd også opdateret.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

