Forside > Musik > 10 jeg ku’ li’ – september 2014

10 jeg ku’ li’ – september 2014

10jegkuliseptember

  • Billy Bragg – Greetings to the New Brunette (1986)…jeg bliver mere og mere glad for Billy Bragg. Det tog for alvor fat i fjor med hans fornemt soulfulde Tooth & Nail-album, men også hans tidligere, mere snothvalpede arbejderklassefolkrock er begyndt at tiltale mig. ‘Greetings to the New Brunette’ er en regulær perle.
  • The Mighty Lemon Drops – My Biggest Thrill (1986)…jeg har ledt et stykke tid efter denne plade, Happy Head, og ret beset var den måske ikke jagten værd, men så alligevel: Den indeholder den forrygende ‘My Biggest Thrill’, der er lyden af et clash mellem Echo & The Bunnymen og The Byrds. Den er nøjagtig så god som beskrivelsen antyder.
  • The Allman Brothers Band – Ain’t Wastin’ Time No More (1972)…jeg nævnte Allman Brothers en passant i sidste måned, hvor de blev udmanøvreret af Cher. I denne måned skal de dog ikke snydes, for jeg fandt en billig opsamling, der indeholder blandt andet den pragtfulde ‘Ain’t Wastin’ Time No More. Southern rock af højeste kaliber.
  • Jolie Holland – First Sign of Spring (2014)…hun var ikke på toppen, Jolie Holland, da hun og band gæstede Lille Vega i sidste uge. Faktisk var hun aldeles feberramt, men hun fik bravt kæmpet sig gennem sættet på nogenlunde hæderlig vis. Heldigvis har hun en god plade ude for tiden, hvor hendes skæve countryfolkblues er endnu mere skramlet end vanligt. Ikke, dog, så meget på dette nummer.
  • Laura Marling – Goodbye England (Covered in Snow, 2010)…et af de største talenter der er dukket op i England det seneste halve årti, er den fortsat ret unge Laura Marling. Javist, hun trækker på Joni Mitchell, men hun har alligevel formået at skabe sin egen identitet. Hun har allerede kreeret en yderst lytteværdig diskografi, og denne smukke sang er et af de tydeligste eksempler.
  • Screaming Trees – Shadow of the Season (1992)…her havde de fat i noget, Screaming Trees. Jeg har hidtil været mere begejstret for Mark Lanegans solobedrifter end bandets, men den her rammer. Hårdt. Fra første sekund. Måske fordi sangen her minder mig om et Afghan Whigs-nummer, jeg på siddende popo ikke kan identificere. En klassesang og ditto plade er det under alle omstændigheder.
  • Sloan – Worried Now (1994)…canadiske, og i øvrigt pladehøjaktuelle, Sloan er semilegendariske på hjemmebanen, men har vist ikke i særlig grad formået at gennemtrænge den europæiske lydmur. Om det er et stort tab for europæerne ved jeg ikke – jeg har for eksempel aldrig helt fanget dem – men 1994-albummet Twice Removed er et yderst sympatisk bekendtskab. Den The Posies-agtige ‘Worried Now’ er et oplagt hit på min powerpop-matrikel.
  • J Mascis – Me Again (2014)…historien gentager sig: Da jeg smuglyttede til det forrige album fra Mascis, var jeg ikke helt overbevist, men da jeg så fik albummet hjem på hylden og hørte det hele, skete der noget. Sådan var det også med det nye, Tied to a Star, der har vist sig stort set at holde niveau. Det er fortsat Mascis i det stilfærdige hjørne, også på den glimrende ‘Me Again’.
  • Ryan Adams – Shadows (2014)…det er virkelig en solid plade, Adams har præsteret. På forunderlig vis er det lykkedes ham at skrive 11 nøjagtigt lige gode sange, der muligvis ikke skriger instant hit, men til gengæld godt kan vise sig at have en høj grad af langtidsholdbarhed. Jeg har valgt ‘Shadows’ her, men som sagt kunne det have været hvilken som helst af de øvrige. Stærkt.
  • Mary Gauthier – How You Learn to Live Alone (2014)…Trouble & Love er endnu en i rækken af rigtig gode Mary Gauthier-plader, og den føres an af den formidable ‘How You Learn to Live Alone’, en sådan sang, der rammer alle de rette tangenter hos mig. Er det for øvrigt bare mig, der hører John Denvers ‘Take Me Home, Country Roads’ cirka midtvejs?

Spotify-listen er opdateret.

YouTube-listen ditto.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

