Forside > Musik > Tilfældige lyt #4

Tilfældige lyt #4

tilfældigelyt4

  • Boris – Smile (2008)

Det buldrer og brager, skurrer og skramler i japanske Boris’ anspændte univers. Det har det indtil videre gjort for relativt døve øren i mit hushold, hvilket jeg forudser det vil fortsætte med, efter at have givet albummet Smile endnu et lyt. For nej, jeg er ikke rigtig på. Der er en enkelt reelt god sang, den ret simple og punkede ‘Statement’ og der er elementer i for eksempel ‘My Neighbor Satan’ der kan noget, men selv her ender det med at forblive en rodet omgang. Jeg kender ikke pokkers meget andet til Boris, men hvis dette er udgangspunktet, lader jeg det blive ved Smile.

Justin Currie – What Is Love For (2007)

Jeg faldt for Justin Currie og hans bittermuntre svende i Del Amitri engang i midten af 1990’erne, og fulgte dem et par plader frem. Da bandet faldt fra hinanden og Currie gik sin vej, gik jeg en anden, og holdt ikke kontakt til hans gøren og laden. Derfor har hans solodebut også ligget og samlet støv, siden jeg for fire år siden købte den for gammelt venskabs skyld. Det skammer jeg mig over nu, for det er en strålende plade. Currie efterlod det muntre hos sine ex-kumpaner, og beholdt udelukkende det bitre på denne vældigt orkestrerede plade, hvor der på storartede sange som ‘Where Did I Go?’ og ‘No, Surrender’ (ja, det komma skal være der) er virkelig højt til loftet. Currie har altid været en fremragende sanger, og hans lyse vokal gør sig virkelig godt på det melodramatiske lydtæppe. Der er ingen ‘Roll to Me’ i dette dusin mol-stemte sange. Heldigvis.

  • Peter Gabriel – Security (1982)

“Security is filled with sounds, textures and imagery, much of it, by contemporary standards, a bit exotic. There’s […] a sensual track concerning psychologist/philosopher Carl Jung’s somewhat metaphysical experiences with a group of African drummers.*

Det er alt sammen meget fint. Desværre kommer intet af det under huden på mig. Altså, albummet er vel for så vidt ikke ringe eller tilsvarende, men det virker bare så…uindbydende? på mig. Bevares, et par af numrene er ok lyttevenlige, og det er ‘San Jacinto’ og ‘Lay Your Hands on Me’. De får lov at komme med på Tilfældige lyt #4-mixet.

*fra bagsiden af bookletten.

Denise James – Denise James (2001)

Denise James er fra Detroit. Hun har tidligere været en del af kollektivet His Name Is Alive, og har udgivet en lille buket plader på Alan McGees hedengangne Poptones-label. Det er omtrent hvad jeg ved. Stemningen på hendes selvbetitlede debut er dvask, trist og lidt hazy. Nej, det danske ord tåget dækker ikke helt her. Hun lyder som Neko Case og Holly Golightly kørt gennem et tresser-girl-group-filter, tilsat den twangy guitarlyd fra Mazzy Star og det tidligste Mojave 3. Det er kort sagt en pragtfuld plade. Vælg selv dine favoritter, for der er en del potentielle af slagsen. Jeg holder mest på ‘No Stars Tonight’ og den vidunderligt længselsfulde ‘In Dreams’.

  • Barbara Manning – One Perfect Green Blanket (1991)

Se, det her var (også) et godt lyt! Barbara Manning, en egensindig sjæl på San Franciscos indie-scene i slutfirserne og starthalvfemserne, debuterede i 1988 med Lately I Keep Scissors. I 1991 udkom ep’en One Perfect Green Blanket, som samlede debuten op på vejen, og denne udgave indeholder altså begge udgivelser. Det takker jeg for. Mannings musik er rå, rastløs og skramlende, og en oplagt sammenligning er Liz Phair, som tog mainstreamen med storm et par år senere. Blandt perlerne er ‘Straw Man’, ‘Don’t Rewind’, ‘Every Pretty Girl’ og den uimodståeligt primitive The Fall-hyldest ‘Mark E. Smith & Brix’. Og så de to jeg har udvalgt, ‘Scissors’, der passende har lyden af en saks som gennemgående beat, og den creepy ‘Someone Wants You Dead’, der på overbevisende sæt forsikrer lytteren om at “there’s always someone who hates you somewhere”

Her er soundtracket til Tilfældige lyt #4

Læs også:

Alle kapitler i serien Tilfældige lyt

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

