Forside > Musik > 10* jeg ku’ li’ – december 2014

10* jeg ku’ li’ – december 2014

*også kendt som ni fra 2014 jeg ku’ li’, men som jeg af forskellige årsager missede, overså- og hørte, aldrig fik købt eller var længe om at fange.

10jegkulidecember

  • Cymbals Eat Guitars – Laramie…albummet Lose var et tilfældigt bibliotekslån her i efteråret, og det var såmænd ikke et ueffent tilfældigt bibliotekslån. Emo-indierock  med referencer til sådan nogen som Modest Mouse og Built to Spill, og – på pladens bedste nummer, ‘Laramie’ – Mercury Rev. Det er fremragende, omend pladen i sin helhed ikke når helt de svimlende højder. Jeg skal straks beklage, at YouTube for første gang i år svigter, og kun er leveringsdygtig i en singleversion, der mangler halvdelen af det otte minutter lange nummer. Lidt trist, så hold dig til Spotify i denne omgang.
  • Marianne Faithfull – Mother Wolf…Faithfull smed i 2014 et album på gaden, der virker lovende, men jeg skal ærligt erkende, at jeg kun har fået lyttet det igennem en enkelt gang. Det ene lyt var dog nok til at opfange den ildevarslende ‘Mother Wolf’, som i al sin vrede og afmagt næsten bider hovedet af den sagesløse lytter. Den er gentagne afspilninger værd.
  • Grouper – Clearing…Liz Harris’ seneste værk udkom så sent som i oktober, men har umiddelbart været værd at vente på. Ruins, som det hedder, er en anelse mere lyttevenlig end tidligere udgivelser fra hendes hånd, og her er i vid udstrækning tale om regulære melodier med udgangspunkt i klaveret, hvilket klæder Harris umådeligt. Atmosfæren er som vanligt dunkel og melankolsk, men et nummer som overvældende smukke ‘Clearing’ skinner passende nok igennem tågerne.
  • Jessica Lea Mayfield – Unknown Big Secret…Mayfields tredie album er et af dem jeg rent faktisk fik lyttet til kort efter udgivelsen, men selv om det var et udmærket bekendtskab, gav det mig ikke nødvendigvis lyst til at investere i det. Nuvel, der er fine ting på pladen, og allerbedst er den tungt huggende ‘Unknown Big Secret’, der har været værd at lytte til hele året.
  • Marissa Nadler – Drive…jeg har, siden jeg første gang stødte på Marissa Nadler, haft et lidt anstrengt forhold til hende. Hendes teatralske vokalstil har oftest forekommet mig lidt irriterende skabagtig, og det har derfor aldrig helt klikket for den yndige Nadler og jeg. ‘Drive’ er dog et overraskende lyspunkt for mig, for hun har tonet det gotiske drama en anelse ned. Et i mine ører yderst velkomment tiltag.
  • Angel Olsen – Windows…en af de sange jeg har lyttet mest til i årets løb, og ‘Windows’ kan snildt løbe med titlen som årets tåreperser i mit blogland. Ærgerligt nok er Olsen ikke helt så fantastisk på en fuldlængdeplade, og det samme kan siges om hendes forårskoncert i Ideal Bar, trods enkelte ufattelige højdepunkter. Det tager dog heldigvis ingenting fra ‘Windows’, der rammer alle de rette, triste hjertestrenge hos mig.
  • Sia – Hostage…der var et fuldt fortjent verdenshit til Sia i år med den bombastiske electroballade ‘Chandelier’, men der stopper det heldigvis ikke. Hendes fine plade 1000 Forms of Fear indeholder en del andre godter, og en af dem jeg er faldet pladask for, er den prægtige powerpopper ‘Hostage’. Catchy som bare…du ved.
  • Tweedy – Nobody Dies Anymore…Jeff og Spencer Tweedys Sukierae-album var lidt af en mundfuld, måske nok også for stor en mundfuld til helt at sætte dybe aftryk, men den gemte ikke desto mindre på en god stak solide og rørende sange. Den nedtonede ‘Nobody Dies Anymore’ var og er en af dem. Tweedy spillede en glimrende koncert i Koncerthusets Studie 2 sidst på året, men symptomatisk nok skinnede Jeff Tweedy og band klarest, når han og de dykkede ned i det imponerende bagkatalog.
  • Jessie Ware – Tough Love…skal man høre en elegant neosoul-sang i år (hvilket jeg ikke er sikker på man partout skal), så kan man godt tage chancen med titelnummeret fra britiske Jessie Wares seneste værk. Nej, man bør nok, for det er strålende, lige fra den dovent cool produktion til Wares eminente falset.

Og således nåede jeg så langt at jeg kan erklære Spotify-listen for endeligt opdateret.

Det samme kan jeg sige om YouTube-listen.

Godt nytår, velkommen til 2015 og tak fordi du læste og lyttede med.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

