Forside > Musik > I Could Dress in Black and Read Camus…de bedste plader fra 1999

I Could Dress in Black and Read Camus…de bedste plader fra 1999

1999. Ja, jeg har konfereret en smule med min pladesamling, og vi har i fællesskab besluttet at 1999, det var sgu ikke et prima musikår. Bevares, toppen af listen – eller omtrent den første halvdel – kan måle sig med de fleste andre musikår, og der er såmænd heller ikke noget galt med den nederste halvdel af listen. Det er tyve gode plader, som jeg sætter pris på, hver og en, men der mangler måske lidt…etellerandetudefinerbart over nogle af skiverne. Når jeg kigger ud over listen, og ser på de godt 80 øvrige 1999-plader jeg ejer (eller har ejet), så ser det ærligt talt lidt sparsomt ud med kvaliteten.

Når det nu er sagt, så er der alligevel nogle, for mig, ganske skelsættende plader imellem. Det første nummer jeg hørte med Low, nu et af mine all-time favoritbands, var ‘Starfire’ fra listens etter. På ingen måde deres bedste sang, men den åbnede en dør jeg ikke på nogen måde har haft lyst til at lukke siden. Brendan Perrys solodebut er en perle, og al verdens hæder bør tilfalde denne mest menneskelige halvdel af Dead Can Dance. ’69 Love Songs’ er så vanvittigt et projekt – og meget langt henad vejen så fantastisk vellykket – at det er umuligt at ignorere, skønhedspletter eller ej. ‘Low Birth Weight’ var den første Piano Magic-plade jeg hørte, og også den åbnede døren for et sandt overflødighedshorn af den art über-prætentiøse musikalske mismod jeg forguder. Sigur Rós lignede på et tidspunkt det største musikmirakel min verden havde hørt. Mjaa, det gik lidt i sig selv igen, men denne plade er nu stadig vidunderlig. ‘Elephant Shoe’ var mit første møde med Arab Strap, et band jeg i dag ofte savner. Den Cousteau-plade er så utrolig elegant og underkendt, og Travis- og Kashmir-skiverne er helt enkelt gode, vemodige popalbums. Og så videre.

Nåja, listen. Der er klikbart lyttelink i bunden.

  1. Low – Secret Name
  2. Brendan Perry – Eye of the Hunter
  3. The Magnetic Fields – 69 Love Songs
  4. Piano Magic – Low Birth Weight
  5. Kent – Hagnesta Hill
  6. Sigur Rós – Ágætis byrjun
  7. Wilco – Summerteeth
  8. Mark Lanegan – I’ll Take Care of You
  9. Spain – She Haunts My Dreams
  10. Arab Strap – Elephant Shoe
  11. Blur – 13
  12. dEUS – The Ideal Crash
  13. Mogwai – Come On Die Young
  14. Cousteau – Cousteau
  15. Pedro the Lion – The Only Reason I Feel Secure
  16. Auburn Lull – Alone I Admire
  17. Willard Grant Conspiracy – Mojave
  18. Travis – The Man Who
  19. Bonnie ‘Prince’ Billy – I See a Darkness
  20. Kashmir – The Good Life

Lyt her

Kategorier:Musik Tags: , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

