Forside > Musik > In the Darkest of Places He Gets His Thrills…de bedste plader fra 2003

In the Darkest of Places He Gets His Thrills…de bedste plader fra 2003

Det bedste musikår i dette årtusinde? Jeg tror det. Foreløbig, forstås. Jeg har hele tiden haft mistanke om, at 2003 hører til toppen af poppen i mit univers – på musikfronten i hvert fald – og det kan jeg blot bekræfte efter at have gravet i samlingen i forbindelse med denne liste. Her har været tale om den hidtil største bunke af boblere, og det har været vanskeligt at skulle frasortere for eksempel gedigne udgivelser fra et par af mine yndlinge (The Go-Betweens, Pernice Brothers), men konkurrencen har ganske enkelt været knivskarp.

Jeg føler samtidig at det er en meget personlig liste. Et skue ned over de 20 plader, fremviser måske ikke en hel bunke af klassikere, der har sat store, tykke penselstrøg henover den brede lydmur – bevares, der er da aner- og velkendte værker imellem – men jeg har en følelse af, at det meget er et (lyd)billede af mig.

Men nok om mig, her er listen! Husk lytte-linket i bunden af indlægget. Dog først efter et par fun facts.

Fun fact I: To af pladerne på listen udkom på min 25-års fødselsdag. Den ene købte jeg med imødeset spænding dengang, den anden dukkede op ud af det blå et par år senere.

Fun fact II: Listens nummer 9 og ti, har sjovt nok overlappende medlemmer, til trods for de respektive pladers musikalske væsensforskellighed.

  1. Josh Rouse – 1972
  2. Magnolia Electric Co.* – The Magnolia Electric Co. 
  3. Dolorean – Not Exotic
  4. Damien Jurado – Where Shall You Take Me?
  5. Piano Magic – The Troubled Sleep of Piano Magic
  6. The Jayhawks – Rainy Day Music
  7. Gillian Welch – Soul Journey
  8. The Zephyrs – A Year to the Day
  9. Pale Horse and Rider – These Are the New Good Times
  10. Aarktica – Pure Tone Audiometry
  11. Camera Obscura – Underachievers Please Try Harder
  12. The Innocence Mission – Befriended
  13. Sun Kil Moon – Ghosts of the Great Highway
  14. The Dears – No Cities Left
  15. The Cardigans – Long Gone Before Daylight
  16. The Lucksmiths – Naturaliste
  17. Sufjan Stevens – Michigan
  18. Grandaddy – Sumday
  19. Azure Ray – Hold On Love
  20. Tom McRae – Just Like Blood

*der er vist fortsat tvivl om hvorvidt pladen blev udgivet under navnet Songs:Ohia eller Magnolia Electric Co., men det er ligegyldigt, for den er freaking fantastisk.

Lyt her

Kategorier:Musik Tags: , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

