Forside > Musik > I Oughta Know About Lonely Girls…de bedste plader fra 2001

I Oughta Know About Lonely Girls…de bedste plader fra 2001

Det bedste musikår i dette årtusinde? Jaja, jeg spurgte om det samme – og svarede bekræftende – for et halvt år siden i forbindelse med 2003-listen, men dengang løj jeg åbenbart, for 2001 er det (hidtil) bedste musikår i totusinderne. Det har i hvert fald samme topniveau, og en endnu større kvalitetsmæssig bredde, end dets ellers så dygtige lillebror. Men nok om den sammenligning.

Jeg lavede en 2001-liste for fem år siden (der kan lyttes her, der tælles ned fra 25 til 1), og posen er blevet rystet en anelse siden da. Gamle favoritter har måttet lade livet, nogen er steget i agtelse, andre er falmet lidt, og sådan kan jeg sikkert blive ved. I det store hele er meget dog som det var, hvilket siger noget om udgivelsernes holdbarhed. Eller min manglende musikalske eventyrlyst, hører jeg kritiske stemmer hviske.

Mest interessant – især for mig – er det nok, at jeg har fået en ny yndlingsplade. Den nuværende toer har ellers ligget ret solidt på førstepladsen stort set siden jeg først hørte den i 2001-02, men den er simpelthen blevet overhalet af noget af et snigermesterværk. Spændende, ikke sandt? Du kan næsten ikke vente længere? Godt så, her er listen. Husk lyttelink i bunden.

  1. Lucinda Williams – Essence
  2. The Zephyrs – When the Sky Comes Down It Comes Down on Your Head
  3. Gillian Welch – Time (The Revelator)
  4. Arab Strap – The Red Thread
  5. Pernice Brothers – The World Won’t End
  6. Low – Things We Lost in the Fire
  7. Thalia Zedek – Been Here and Gone
  8. Nick Cave and The Bad Seeds – No More Shall We Part
  9. Rufus Wainwright – Poses
  10. Paula Frazer – Indoor Universe
  11. Red House Painters – Old Ramon
  12. Black Rebel Motorcycle Club – Black Rebel Motorcycle Club
  13. Sparklehorse – It’s a Wonderful Life
  14. Ryan Adams – Gold
  15. The American Analog Set – Know by Heart
  16. Hayden – Skyscraper National Park
  17. Mark Kozelek – What’s Next to the Moon
  18. Low & Dirty Three – In the Fishtank
  19. Spokane – The Proud Graduates
  20. Elbow – Asleep in the Back

Lyt her

Kategorier:Musik Tags: , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

