Forside > Musik > 25 sange fra 1985

25 sange fra 1985

I næste uge skal jeg til lytteaften i gode venner og bekendtes musiknørdede lag. Disse lytteaftener er møghyggelige og ujævnt tilbagevendende begivenheder, og vi har som regel et overordnet tema hver gang. I næste uge er temaet 1985, og i den anledning er dette år fokus for et kapitel af serien her. Og sikke et lorteår. There, I said it.

Ved første grovsortering fandt jeg 17 brugbare sange i min samling, og det er unægteligt i underkanten når jeg skal bruge 25. Derfor har jeg måttet se stort på et af mine principper, det med at sangen skal være i mit private bibliotek, og jeg har måttet inddrage flere sange, som jeg ikke ejer. Hvis altså ejerskab efterhånden er en ting i disse streamingtider. Jeg har dog holdt fast i princippet om at sangene skal være tilgængelige på Spotify, hvilket har kostet flere oplagte kandidater livet. Så hvis du vil høre ‘East of Eden’ med Lone Justice og ‘Raspberry Beret’ med Prince – og det synes jeg du bør – så må du finde dem andetsteds.

Nå, men jeg er endt op med en liste, der er noget ujævn i kanterne; den er vidunderlig i toppen, men temmelig tyndbenet i bredden og dybden. Jeg vil ikke tøve med at kalde den for den svageste liste hidtil. Men det kan du jo eventuelt selv bedømme ved at klikke på linket i bunden.

Jeg har for øvrigt stadig ikke helt besluttet mig for hvilke fem-seks sange jeg vil spille til lytteaftenen i næste uge, men det vil være sært, hvis ikke en del af dem indgår på denne liste.

  1. Kate Bush – Cloudbusting
  2. Dead Can Dance – Mesmerism
  3. The Cure – Inbetween Days
  4. Depeche Mode – Shake the Disease
  5. R.E.M. – Good Advices
  6. Talk Talk – Life’s What You Make It
  7. Hüsker Dü – The Girl Who Lives on Heaven Hill
  8. Sonic Youth – Death Valley ’69
  9. Tom Waits – Time
  10. Tears for Fears – Shout
  11. Simple Minds – Don’t You (Forget About Me)
  12. Pet Shop Boys – West End Girls
  13. The Jesus and Mary Chain – Just Like Honey
  14. The Cult – She Sells Sanctuary
  15. Lloyd Cole and The Commotions – Lost Weekend
  16. The Waterboys – This Is the Sea
  17. Beat Happening – Bad Seeds
  18. David Bowie – This Is Not America
  19. Godley & Creme – Cry
  20. A-ha – Hunting High and Low
  21. Felt – Primitive Painters
  22. Sting – Russians
  23. The Replacements – Left of the Dial
  24. Chris Isaak – Dancin’
  25. Talking Heads – Road to Nowhere

Lyt på Spotify

Kategorier:Musik Tags: , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

