Forside > Musik > Årtiets 50 bedste plader (20-11)

Årtiets 50 bedste plader (20-11)

Vi nærmer os de rigtig høje placeringer – kan I mærke spændingen? Nej? Fair nok.

20. King Creosote & Jon Hopkins – Diamond Mine (2011)

Diamond Mine

Hvad sker der, når skotsk troubadour møder engelsk lydtroldmand? Ja, sådan i al almindelighed ved jeg ikke hvad der sker, men lige i dette tilfælde munder det ud i en halv times ufattelig skønhed. ‘Bats in the Attic‘ indeholder nogle af de smukkeste fraseringer jeg har hørt i dette årti, det er nærmest rystende. Tjek også ikke-album-versionen ‘Bats in the Attic (Unravelled)’, der har et mere elektronisk touch. Og tjek for pokker også ‘Bubble‘ med den vidunderlige klaver-outro.

19. Sharon Van Etten – Are We There (2014)

Are We There

Sharon Van Etten var en af mine største musikalske opdagelser i årtiet, og af og til forstår jeg ikke hvorfor jeg blev så betaget af hende. Hendes musik er ikke ekstraordinær på nogen måde, men kombinationen af en virkelig elskelig personlighed (tror jeg, jeg kender hende ikke), et veludviklet melodiøre og en ret dejlig stemme kan føre langt, når hun lige rammer det rigtige moment. Hun ramte det helt rigtige moment i 2010’erne, hvilket førte til et gedigent gennembrud – det var ikke kun mig, der var modtagelig for hendes charmer. ‘Are We There’ er proppet med gode sange – for eksempel ‘Your Love Is Killing Me‘ og ‘I Love You But I’m Lost‘.

18. Ryan Adams – Ashes & Fire (2011)

Ashes & Fire

En af Adams’ bedste plader. Basta. På overfladen måske lidt undselig og anonym, men hold da op nogle sange, der gemmer sig under den mutte og nedtonede produktion. Jeg så ham live første gang lige inden pladen udkom, og det var fantastisk. Han sad mutters alene på scenen og fik folk til at sidde komplet tavse i 2½ timer. Et af de nye numre han spillede, og som gjorde virkelig stort indtryk på mig, var ‘Do I Wait‘. Den er mere elektrisk på pladen end i Falconer Salen den aften, men stadig en favorit. En anden forsigtigpetersang, der har rocket min verden (ganske blidt) er den pragtfulde ‘Kindness‘, der gøres helt perfekt med Norah Jones’ korstemme. Ømt. Wow.

17. Gillian Welch – The Harrow & the Harvest (2011)

The Harrow & the Harvest by Gillian Welch

Der er sørme langt mellem Gillian Welch-pladerne, så det er nærmest en begivenhed når der kommer en. Heldigvis er de altid gode – også den her. Den har måske ikke de der helt vanvittige genreklassikere som de tidligere plader, men til gengæld holder den et højt, jævnt niveau. Selvfølgelig gør den det – det er jo stemmen Gillian Welch og guitarvirtuosen Dave Rawlings. Det bliver ikke meget mere zen end ‘Dark Turn of Mind‘ og ‘Hard Times‘ er americana af den smukkeste skuffe.

16. Marlon Williams – Make Way for Love (2018)

Make Way for Love Colored Edition)

Ok, nu gør jeg noget fy-fy og stjæler et par linjer fra en anmeldelse jeg har læst, for de siger det bedre end jeg selv kan: “‘Make Way For Love’ is a break up album and is filled with misery, loneliness and jealousy. Why someone would dump a man who sounds like Roy Orbison meeting Richard Hawley in a diner bar in 1950 is beyond me though”. Du skal høre hele pladen, for den er fremragende, men du skal især høre ‘Come to Me‘ og ‘Nobody Gets What They Want Anymore‘, hvor han duetterer med ovennævnte dumper Aldous Harding.

15. Jóhann Jóhannsson – Copenhagen Dreams (2012)

Copenhagen Dreams

Jóhannsson har altid ramt mig lige i hjertet. Der er ret megen patos i hans take på den moderne klassiske musik, og sådan er det absolut også på hans vidunderlige soundtrack til Max Kestners dokumentarfilm ‘Copenhagen Dreams. Som oftest er her tale om små, korte vignetter, men der er også enkelte numre, der får lov at folde sig mere ud. To af de smukkeste er ‘Here, They Used to Build Ships‘ og afslutteren ‘They Imagine the City Growing Out Into the Ocean‘.

14. Neko Case – The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You (2013)

The Worse Things Get,the Harder I Fight,the Harde

Et friskt bud på listens bedste titel. Ligeledes et godt bud på listens største snigerplade. For jeg var ikke sådan overvældet de første gange jeg hørte den, men den listede sig stille og roligt ind på mig. Med god grund, for den indeholder nogle gedigne ørehængere, for eksempel det ret forrygende anthem ‘Man‘ og den vidunderlige ‘City Swans‘, der burde have været et kæmpe hit. I en fair verden og al den jazz.

13. Raphael Saadiq – Stone Rollin’ (2011)

Raphael Saadiq: Stone Rollin'

Jeg er Prince evigt taknemmelig for flere ting, men i hvert fald for at have slæbt Raphael Saadiq med til sit megaevent, der udspillede sig i Amager Strandpark i sommeren 2011. Og for at have sat ham på programmet lige nøjagtig samtidig med at jeg gik tur dernede, og blev så fanget af det jeg hørte, at jeg fór hjem for at undersøge hvad det var: Saadiq på fuld bluesy souludblæsning på titelnummeret ‘Stone Rollin’‘. Jeg var solgt og købte siden denne fremragende plade, som vel er det bedste bud på old school neo-soul (hvis det giver mening) jeg har hørt. Hør også åbneren ‘Heart Attack‘ og bliv blæst væk.

12. John Grant – Queen of Denmark (2010)

Queen of Denmark

En plade der har ført en omskiftelig tilværelse i mit univers over årene. Jeg lyttede meget til den da den udkom og noget tid frem, så glemte jeg alt om den i en del år, mens Grant distancerede sig mere og mere fra den stil jeg elsker ham for, og så er den minsandten dukket op igen i mit hoved de seneste par år – endnu stærkere end i starten. Jeg synes stadig det er den her barok-singer-songwriter-stil der klæder ham bedst, og øøh ja, spacey sange som ‘Outer Space‘ og det absurd gode titelnummer står knivskarpe her på kanten af årtiet.

11. Fontaines D.C. – Dogrel (2019)

Dogrel

Slutningen af årtiet har været usædvanlig leveringsdygtigt i intens og højenergisk post-punk, hvor bands som Shame, Idles og Protomartyr har markeret sig stærkt. I mine ører bliver de dog overgået af Dublin-vidunderet Fontaines D.C., der med debutalbummet her har sparket en del døre ind. Det takket være et bundsolidt materiale, en tårnhøj energi og en markant sanger i Grian Chatten med den tykke, uimodståelige irske accent. No nonsense-rock som alle bør elske den. ‘My Childhood was small/but I’m gonna be ‘BIG‘!’ Hvis du foretrækker mindre punkrock, og mere hektik, så er der den forrygende ‘Hurricane Laughter‘ at kaste sig over. Jeg er ret spændt på hvordan de unge knøse følger den her op.

Så er der kun tilbage at løfte sløret for årtiets ti bedste plader. Følg med på bloggen de kommende dage.

Kategorier:Musik Tags: , , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: